Zweten, afzien en presteren: waarom Hyrox steeds populairder wordt
Ervaring
Bij TrainingsstudioNL in Enschede staan eigenaren Niels Kerkhoff en Leon Stevense wekelijks klaar om deelnemers klaar te stomen voor deze uitdaging. En met de groeiende Hyrox-hype in Nederland verwachten ze dat het aantal trainingen alleen maar toeneemt.

Jercy Frans en Leon Stevense tijdens de Hyrox van Rotterdam. © Leon Stevense
Enorme kick
Afgelopen weekend streek het Hyrox-spektakel neer in het Rotterdamse Ahoy. Hier werden in vier dagen tijd zo’n 14.000 deelnemers afgemat, ongeveer 2000 meer dan de editie van 2024 in Amsterdam. Ook Jercy Frans deed mee, samen met sportschooleigenaar Leon. „Het geeft een enorme kick om mee te doen, maar het was wel pittiger dan verwacht”, vertelt Frans.
Hij zegt dat de afstanden groter waren dan dat hij in zijn trainingen had geoefend. „Dit wist ik natuurlijk wel, maar toch viel het me zwaar.” In oktober begon hij met trainen, in februari rende hij zijn eerste Hyrox. Zijn volgende doel? „Mijn zusje woont in Spanje, misschien leuk om er daar ook een keer aan mee te doen”. Een doel dat zeker haalbaar is, aangezien de organisatie van de race de hele wereld over reist om de wedstrijd aan te bieden.
Wat is een Hyrox?
Een Hyrox is als volgt opgebouwd: het begint met een kilometer hardlopen, waarna deelnemers aankomen bij de zogenoemde SkiErg. Dat is een simulatie waarbij sporters een kilometer moeten skiën. Nadat de hartslag is opgejaagd, volgt er nog een kilometer hardlopen.
De oefeningen die hierna volgen zijn de Sled Push, waarbij een stapel gewichten 50 meter vooruit moet worden geduwd, de Sled Pull, waarbij dezelfde stapel gewichten naar je toe moet worden getrokken. Ook moeten er burpees (springen, planken, en weer springen) gedaan worden, er wordt een kilometer geroeid op de daarvoor bestemde machine, deelnemers lopen 200 meter met gewichten aan beide handen, de helft van deze afstand met een gewicht in de nek, en om het af te sluiten gooien ze honderd keer een bal met aanzienlijk gewicht hoog tegen de muur. Elke oefening dus afgewisseld met een kilometer hardlopen.

Sportschool-eigenaren Niels Kerkhoff en Leon Stevense spelen in op de Hyrox-hype. © Reinier van Willigen
Andere uitdaging dan de marathon
Terwijl de tien deelnemers van de Hyrox-training op deze donderdagochtend fanatiek doortrainen, vertelt Stevense wat zo’n Hyrox nou eigenlijk populair maakt. „Zelf heb ik vorig jaar een marathon gelopen. Iets heel uitdagends, maar ik zocht hierna naar een andere uitdaging.” Deze uitdaging vond hij in Hyrox.
„Het is heel populair onder hardlopers, omdat je lichaam net op andere vlakken wordt uitgedaagd. De oefeningen zijn relatief makkelijk uit te voeren qua vorm, ze zijn alleen hoog qua intensiteit. Hierdoor wordt het ook aantrekkelijk voor mensen die bijvoorbeeld crossfitoefeningen net te uitdagend vinden.” Ook vond hij het als sportschooleigenaar die Hyrox aanbiedt wel goed dat hij zelf een keer de race had ervaren.
Sportscholen ontkomen ook niet aan de stijgende populariteit van Hyrox. Zij kunnen zich laten omscholen tot Hyrox-affiliate gym. Dit kost 130 euro per maand, laat de organisatie weten. Het grote voordeel hiervan is de vervroegde toegang die ze krijgen om kaartjes te kopen voor een evenement. Deze kaartjes zijn vaak namelijk razendsnel uitverkocht.

Alleen of als duo
Koppel Irene Ellenbroek en Rik Wolberink hoopt zelf ooit ook kaartjes te kopen voor een race. „Wij zochten een doel om voor te sporten. Alleen fitnessen vind ik niks aan. Zo kwam het idee om mee te doen aan de wedstrijd, alleen toen wij eind oktober begonnen met trainen kwamen we er na een paar weken achter dat de Hyrox van Rotterdam te snel was”, vertelt Wolberink.
Zijn verloofde Irene geeft aan dat zij het vooral doet om fysiek, maar ook mentaal fit te blijven. „Toen ik zelf even in een mindere periode zat qua werk, hielp deze inspanning mij heel erg om mijn verstand even op nul te zetten en gewoon te doen, dat was enorm fijn. Ook helpt het mee om in de trouwjurk te passen aankomende mei.” zegt ze met een lach.
Social media magneet
Een van de grootste voordelen van het meedoen aan een Hyrox is dat het enorm lekker scoort op Instagram. Hiervoor moeten sporters wél even het fotopakket aanschaffen bij hun inschrijving, want zo zijn ze verzekerd van de professioneelste kiekjes van hun bezwete gezichten.
Instagram, TikTok en Facebook staan vol met foto’s van mensen die de race hebben volbracht. Heren vaak met een ontbloot bovenlijf, dames vaak met een zorgvuldig uitgekozen sportoutfit. Tussen de fotoreeksen staat vaak een herkenbare foto waarbij deelnemers voor het scorebord staan, waar hun tijd op wordt getoond.
Voor de organisatie een uitgelezen kans om zo veel mogelijk mensen te bereiken, zonder hier zelf veel voor te doen. Eén ding is zeker: of mensen nou meedoen voor de kick, de fysieke uitdaging of gewoon voor die ene perfecte Instagramfoto, Hyrox verovert Twente en lijkt niet te stoppen.



vraag een gratis
proefles aan
proefles